بررسی عوامل مؤثر بر کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
مقدمه:
مهارت هاي اجتماعي  يكي  از عوامل و اجزاء اصلی  اجتماعي شدن  افراد  درهمه ی جوامع انسانی و فرهنگ ها ست. مهارت های اجتماعی مجموعه رفتارهای آموخته شده و مورد پذیرشی است که فرد را توانا می سازد با دیگران رابطه مؤثر و مفید داشته باشد و از رفتار های نامعقول اجتماعی خودداری کند. به طور کلی عوامل مختلفی مانند خانواده، مدرسه، گروه دوستان، رسانه های جمعی و جامعه در یادگیری مهارت هاي اجتماعي نقش دارند ؛که میزان تآثیر هر کدام از این عوامل متفاوت و از جامعه ای تا جامعه ی دیگر نیز یکسان نمی باشد.در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان (با تأکید بر خانواده، مدرسه، گروه دوستان و تلویزیون) از طریق یک مطالعه ی توصیفی با استفاده از روش پیمایشی  پرداخته شده است .جامعه آماري، کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان در نظر گرفته شده که تعداد آن ها بر اساس اعلام واحد آمار و بودجه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در سال تحصیلی 90- 1389  برابر با 46270 نفر می باشد . با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 384 نفر انتخاب گردید . دانش آموزان با روش‌ نمونه‌گیری تصادفي و با توجّه به نواحي و مناطق شش گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان ،  انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ی محقق ساخته در زمینه ی مهارت های اجتماعی می باشد که از روایی صوری و محتوایی  برخوردار بوده و پايايي آن با استفاده از روش ضريب آلفاي كرانباخ  برابر با  75/0  محاسبه گردیده که در سطح بالایی می باشد. براین اساس پنج فرضیه تدوین شده، که از طریق آزمون تحلیل واریانس (آنوا) و آزمون تحلیل رگرسیون مورد بررسی و آزمون قرارگرفته است. نتایج حاصل از تحقیق نشان دهنده این است  که بر اساس آزمون تحليل واريانس متغیرهای خانواده، مدرسه، گروه دوستان  و مهارت های اجتماعی ؛ می توان  نتیجه گرفت  بين این متغیر ها و متغیر مهارت های اجتماعی رابطه ی معنی داری وجود دارد و هر سه متغیر بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تأثیر دارد. اما بر اساس آزمون تحليل واريانس متغیر تلویزیون و مهارت های اجتماعی به این نتیجه می رسیم كه بين تماشای تلویزیون و مهارت های اجتماعی دختران رابطه ی معني داري وجود ندارد و لذا  تلویزیون بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تأثیر ندارد.اجتماعي كردن صحيح افراد و كسب مهارت هاي اجتماعي لازم ، براي زندگي همواره يكي از اهداف اساسي هرجامعه مي باشد. چـرا كه رشد اجتماعي درجريان اجتمــاعي شدن به وجود مي آيد، باعث سازگاري و برقــراري ارتباط صحيح افراد با ديگران مي شود و آن ها را از اين طريق قادر به شكوفايي استعدادهاي بالقوه شان مي سازد . جريان اجتماعي شدن كه در آن مهارت ها، انگيزه ها ، ارزش ها ، هنجارها و رفتارهاي فرد شكل مي گيرد تا به شكل مطلوب  در جامعه رفتار كند ؛ازكودكي آغاز و درطول عمر ادامه مي يابد. بروز برخي از مشكلات درجامعه ناشي از عدم رشد افراد در زمينه ي تربيت اجتماعي است. پرورش بعد اجتماعيِ افراد در توسعه و رشد ساير ابعاد زندگی فرد نيز مؤثر است. نوجوانان وجوانان جهت رسيدن به ارزش ها و به دنبال آن زندگي سالم و لذّت بخش ، سعي دركسب مهارت هاي اجتماعي دارند. برخي از افراد ، سازمان ها و نهادها در اجتماعي كردن افراد نقش اساسي دارند كه خانواده ابتدا به شكل غير رسمي به اين امر مي پردازد  وسپس مدرسه، گروه دوستان و رسانه هاي جمعي مي توانند در كسب مهارت هاي  اجتماعي كودكان و نوجوانان نقش تعيين كننده اي داشته باشند.بنابراين بديهي است كه هرگونه تلاشي در جهت پرورش مهارت هاي اجتماعي افراد بايستي از خانواده شروع و سپس در برنامه رسمي و غير رسمي مدارس بر اساس رشد دانش آموزان ادامه يافته و در ارتباط با گروه دوستان (به ويژه در دوره ي نوجواني و جواني كه گرايش به مستقل شدن دارند) ، وسپس رسانه هاي جمعي زمينه ي كسب مهارت هاي اجتماعي به شكل مطلوب فراهم آيد. با توجــّه به مطالب فوق اين پژوهش ، سعي برآن دارد تا تأثيري كه خانواده ، مدرسه ،گروه دوستان و  رسانه هاي جمعي به ويژه تلويزيون دركسب مهارت هاي اجتماعي ايجاد مي كنند را مورد بررسي قرار دهد. واژگان کلیدی : مهارت های اجتماعی، رشد اجتماعی، تربیت اجتماعی، خانواده، مدرسه، گروه دوستان، رسانه های جمعی، تلویزیون.



فهرست مطالب:
مقدمه:
فصل اول:
کلیات تحقیق
1-1-    طرح مساله
1-2- اهمیت و ضـرورت تحقیق
1-3-  سئوالات تحقیق :
1-4- فرضـیه های تحقیق :
1-5  اهــداف تحقیـق
1-5-1- اهــداف کلـی
1-5-2-اهـداف جزئی   
1-6- موانع و مشکلات تحقیق
1-7- روش تحـقیق
1-8- تعاریف  مفاهیم  و اصطلاحات
رشد اجتماعی :  
تربیت اجتماعی
اجتماعی شدن
مهارت های اجتماعی
- مقطع متوسطه
هم سالان (دوستان)
خانواده
درسه
- تلویزیون
-9- کاربرد تحقیق :
فصل دوم:
ادبیات تحقیق
2-1-1 مفهوم رشد اجتماعی
2-1-2  اهمیّت و ضرورت رشد اجتماعی
2-1-3 ویژگی های افراد ی که از لحاظ اجتماعی رشد نیافته اند.
2-1-4 تربيت اجتماعي
2-1-5  اهداف تربيت اجتماعي در جامعه اسلامی
2-1-6 رشد اجتماعی در دوره نوجوانی
2-1-7   خصوصیات رشد اجتماعی در دوره نوجوانی
2-1-8  نشانه های رشد اجتماعی در دوره ی نوجوانی
ب-نفرت
2-1-9- تغییر رفتار اجتماعی در دختران نوجوان
2-1-10- نشانه های فرد رشد یافته اجتماعی
1- استقلال
2- پذیرش مسئولیت
3- میانه روی
4- امیدواری و خوش بینی
5- شوخی و بذله گویی
2-1-11- جامعه پذیری
2-1-11-1 مفهوم جامعه پذیری
2-1-11-2- هدف های جامعه پذیری
2-1-11-3 عوامل مؤثر بر جامعه پذیری
2-1-11-4-رابطه اجتماعي شدن و مهارت هاي اجتماعي  
2-1-12 تعریف مهارت های اجتماعی
2-1-13- مهارت های اجتماعی از نگاه صاحبنظران
2-1-14انواع مهارت هاي اجتماعي
2-1-14-1 مهارت ارتباط  
2-1-14-2مهارت ارتباط ميان فردي  
2-1-14-3مهارت ارتباط غيركلامي
2-1-14-4 مهارت تقويت و پاداش
2-1-14-5 مهارت پرسش
2-1-14-6 مهارت آماده سازي
2-1-14-7 مهارت خاتمه دادن
2-1-14-8- مهارت توضيح دادن
2-1-14-9- مهارت گوش دادن
2-1-14-10  مهارت نفوذ
2-1-14-11 مهارت ابراز وجود
2-1-14-12 مهارت تعامل درگروه ها و رهبري
2-1-14-13 مهارت همكاري
2-1-14-14   مهارت همدلی
2-1-14-14-1  اثرات همدلي
2-1-14-14-2  زمينه هاي بروز رفتار همدلانه
2-1-14-15   مهارت تصميم گيري
2-1-16-آموزش مهارت های اجتماعی
2-1-17- فواید و آثار آموزش مهارت های اجتماعی
2-1-18- روش هاي آموزش مهارت هاي اجتماعي
2-1-19- روش هاي ارزيابي  مهارت هاي اجتماعي
2-1-20-  عوامل مؤثر بر آموزش مهارت های اجتماعی
2- 1-20-1 خانواده
2-1-20-2 مدرسه
2-1-20-3 - هم سالان
2-1-20-4 تلویزیون
ب- پیشینه تحقیق
2-1-21-پژوهش های داخلی
2-1-22- پژوهش های خارجی
2-1-22جمع بندی مطالعات پیشین
گفتار دوم - مباحث نظری تحقیق:
2-2-1- مقدمه
2-2-2-  نظريه ي خود آيينه اي چارلز هورتون کولی   
2-2-3- نظريه ي ديگريِ تعميم يافته مید
2-2-4-  نظريه ي نقش هاي اجتماعي جرج هربرت مید
2-2-5- نظريه يادگيري اجتماعي بندورا
 1- فرايندهاي توجّه
2-فرآيند به يادسپاري   يا نگه داري
3- فرآيند باز توليد حركتي  
4- فرايند انگيزش وتقويتي  
2-2-6- نظريه ي تاريخي - فرهنگي  ويگوتسكي
2-2-7- رهیافت نظری تحقیق
2-2-8- مدل  تحليلي  تحقيق
فصل سوم:
روش شناسی
فصل سوم: روش شناسی
3-1- مقدمه
3-2- روش تحقیق
3-3- گردآوری داده ها و ابزار اندازه گیری
3-4-  روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری
3-5-  روش نمونه گیری ، جامعه آماری
- جامعه آماري
3-6- روش‌هاي تجزیه و  تحليل اطلاعات
3-7-  متغیرهای تحقیق
3-8-  شاخص سازی
3-9- محاسبه نمرات متغیرهای مستقل و وابسته
فصل چهارم:
یافته های تحقیق
4-1 مقدمه
4-2 بخش اول ( توصیف ويژگي هاي پاسخگویان )
4-2-1- بررسی و توصیف ویژگی های دموگرافیک نمونه آماری
4-2-2 بررسي وضعيت پاسخگويان مورد مطالعه ازلحاظ سن
4-2-3- بررسي وضعيت پاسخگويان مورد مطالعه ازلحاظ پایه تحصیلی
4-2-4- بررسي وضعيت پاسخگويان مورد مطالعه ازلحاظ رشته تحصیلی
4-2-5-  بررسي وضعيت پاسخگويان مورد مطالعه ازلحاظ نوع آموزشگاه
4-2-6- بررسي وضعيت پاسخگويان مورد مطالعه ازلحاظ محل و موقعیّت  آموزشگاه
4-2-7- بررسي وضعيت پاسخگويان مورد مطالعه ازلحاظ ناحیه محل آموزشگاه
4-2-8- بررسي وضعيت پاسخگويان مورد مطالعه از لحاظ وضعیت فعالیّت و اشتغال پدر
4-2-9-  بررسي وضعيت پاسخگويان مورد مطالعه ازلحاظ وضعیت تحصیلات پدر
4-2-10- بررسي وضعيت پاسخگويان مورد مطالعه ازلحاظ وضعیت فعالیت و اشتغال مادر
4-2-11-  بررسي وضعيت پاسخگويان مورد مطالعه ازلحاظ وضعیت تحصیلات مادر
4-2-12-  بررسي وضعيت پاسخگويان مورد مطالعه ازلحاظ محل زندگی
4-2-13- بررسي وضعيت پاسخگويان مورد مطالعه ازلحاظ درآمد ماهیانه خانوار
4 -3- جداول توصيفي متغيرهاي مستقل و وابسته ی اصلي تحقيق:  
4 -3-1- توصيف  متغيرهاي مستقل تحقيق:  
4-3-1-1-  توصيف  متغير مستقل خانواده
4 -3-1-2- توصيف  متغير مستقل گروه دوستان
4-3-1-3-  توصيف  متغير مستقل  مدرسه
4-3-1-4-  توصيف  متغير مستقل تلویزیون
4 -3-2- توصيف متغیر وابسته تحقیق:
4-3-2-1- مؤلفه مهارت های ارتباطی:
4-3-2-2- مهارت های احترام به دیگران:
4-3-2-3-  مهارت های همدلی:
4-3-2-4- مهارت های همکاری:
4-3-2-5-  مهارت های مسئولیت پذیری:
4-3-2-6- مهارت های قانونمندی:
4-3-2-7- مهارت های اجتماعی :
4-4  آزمون فرضیات پژوهش
4-4-1-آزمون فرضیه اول پژوهش : (به نظر مي رسد، خانـواده بر کســب مهــــارت های
اجتماعی دختران تأثیر دارد)
4 -4-2- آزمون فرضیه دوم پژوهش : ( به نظر مي رسد، مدرسه بر کسب مهارت های اجتماعی
دختران تأثیر دارد)
4-4-3-  آزمون فرضیه سوم پژوهش : ( به نظر مي رسد، گروه دوستان بر کسب مهارت های
اجتماعی دختران تأثیر دارد)
4-4-4 - آزمون فرضیه چهارم پژوهش : ( به نظر مي رسد، تلویزیون بر کسب مهارت های اجتماعی
دختران تأثیر دارد)
4 -4-5- آزمون فرضیه پنجم پژوهش: ( به نظر مي رسد، میـــزان تأثیـر گذاری هر کدام از
عوامل خانواده، مدرسه، گروه دوستان و تلویزیون در کسب مهارت های اجتماعی دختران متفاوت
می باشد)
فصل پنجم:
خلاصه و نتیجه گیری
5-1- مقدمه
5-2- خلاصه ی بحث و نتیجه گیری:
5-3- پیشنهادات:
5-3-1- پیشنهادات کلی:
5-3-2- پیشنهادات موردی حاصل از تحقیق:
5-3-3-پیشنهاد موضوع های پژوهشی
منابع و مآخذ
ضمائم
پرسشنامه اي

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 2524 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

تعداد صفحات: 109

حجم فایل:256 کیلوبایت

 قیمت: 28,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل