تحقیق شيوه هاي تقويت اعتماد به نفس و خود باوري

دسته بندي : کتاب » تربیتی
مقدمـه:
ما اغلب طوري دربارة اعتماد به نفس سخن مي گوئيم كه گويي از عالم غيب آمده است. مثلاً ممكن است بگوييم: « او خوش شانس است چون اعتماد به نفس زيادي دارد ». اما آيا ما به درستي معني اعتماد به نفس را مي دانيم؟ آيا اين واقعاً شانس است كه ما را از اين ويژگي ارزشمند برخوردار مي كند يا اصلاً به شانس بستگي ندارد؟ مطالعات روان شنـاسـان در زمينـه اعتماد به نفس نشـان مي دهد كه پي ريـزي اين عامل از خانواده آغاز مي شود و نحوة ارتباط و تعامل موجود بين اعضاي خانواده در اين بين نقش اساسي دارد.كوپر اسميت در مطالعه اي تحت عنوان « مقدمات عزت نفس » آن دسته از رفتارهاي والدين را كه سبب بروز عزت نفس سالم در كودكان مي شود، شناسايي كه دو در بررسي خود رابطه معني داري بين عواملي مانند ثروت خانوادگي، تحصيلات، مكان زندگي، طبقه اجتماعي، شغل پدر و يا حضور دائمي مادر در منزل، با عزت نفس پيدا نكرد و به جاي آن به اين نتيجه رسيد كه كيفيت رابطه ميان كودك و افراد بزرگ سال مهم زندگي او در اعتماد به نفس و عزت نفس او تأثير زيادي مي گذارد. او در مطالعات خود پنج عامل را كه با اعتماد به نفس برتر كودكان در ارتباط است، به شرح ذيل عنوان مي كند:
1-كودك بايد احساس كند كه انديشه، عواطف و ارزشهاي او به عنوان يك انسان مورد پذيرش واقع شده است.
2- به كودك آزادي نامحدود داده نشود ولي محدوديت ها براي كودك شفاف، منصفانه و قابل مذاكره طرح شود.
3-به كودك به عنوان يك انسان احترام گذاشته شود.
4-والدين انتظارات خود را محترمانه، از روي خير خواهي و غير ظالمانه به فرزندشان انتقال دهند.
5-پدر و مادر خود از عزت نفس بالايي برخوردار بوده و الگوي اعتماد به نفس باشند.
موضوع اعتماد به نفس در دانش آموزان نيز اهميت زيادي دارد. مدرسه محيطي است كه بايد كودكان و نوجوانان به درجات بيشتري از رشد اجتماعي و خود باوري دست پيدا كنند و لذا قبل از همه، معلمان بايد از سطح قابل قبولي از عزت نفس برخوردار باشند. به اين ترتيب لازم است كه نگرشي نو به شيوه هاي انتخاب، تربيت، آموزش و آماده سازي معلمان داشته باشيم. زيرا آموزگاراني كه از اعتماد به نفس لازم برخوردار نباشند، نمي توانند اين صفت مهم را به دانش آموزان خود انتقال دهند و اصولاً موضوع پرورش اعتماد به نفس كودكان و نوجوانان براي آنها از اهميت لازم برخوردار نخواهد شد. مطلب ديگر آن است كه در محيط تعليم و تربيت رفتارها، برخوردها و تعامل افراد بايد به گونه اي باشد كه عزت نفس دانش آموزان را بيشتر از هر چيز مورد توجه قرار دهد و محتواي درس ها و برنامه هاي آموزشي و پرورشي طرح ريزي شده براي آنها در راستاي افزايش توانائي ابراز وجود و اعتماد به نفس آنها باشد تا نسل آينده جوانان پويا، پرسشگر، پژوهشگر، فعال و مسئوليت پذير بار آيند. از ميان عوامل بيروني كه در تقويت عزت نفس كودكان و نوجوانان تأثير فراواني دارد، ارتباط با گروه و تعامل با افرادي است كه از اهميت بيشتري نزد كودكان و نوجوانان برخوردارند.
تأثير انگيزه هاي دروني از مهم ترين موارد تقويت عزت نفس است. كودكان و نوجوانان بايد درك كنند كه در مقابل بسياري از عوامل بيروني نقش انتخاب كننده دارند و بهداشت رواني آنها در گرو ظرفيت و توان رواني است كه در مقابله با حوادث از خود نشان مي دهند.درمانگر معروف، اليس مي گويد: احترام به خود از طريق تأثير ديگران به دست نمي آيد، بلكه بدين گونه حاصل مي شود كه خود را دوست داشته باشيد و بخواهيد از علايق و خواسته هاي حقيقي خودتان تبعيت كنيد به جاي اين كه ديگري « خود » شما شود، « خود » حقيقي خويش را بشناسيد. در صورت رسيدن به اين حقيقت اعتماد به نفس پديد مي آيد و آن گاه كه از خودتان غافل شديد دائم به دنبال دريافت تأييد ديگران هستيد و در اين صورت هيچ گاه ارضاي كامل صورت نمي گيرد.



فهرست مطالب:
مقدمـه   
فصل اول:كليات طـرح تحقیق
اهداف خرد و کلان   
اهميت و ضرورت تحقيق   
اهداف تحقيق   
بيان مسئله   
لغات و اصطلاحات كليدي   
روش تحقيق   
پيشينة تحقيق   
فصـل دوم:ادبيات پيشينه تحقیق
اعتماد به نفس ضعيف   
آموزش پذيرش خويشتن   
پذيرش خويشتن   
چگونه با مشكلات مواجه شويم   
عملكرد نظامدار   
تعيين دامهاي فكري   
راهايي از دام افكار   
كمال گرايي   
تعيين اهداف   
دامهاي فكري   
برخورد مناسب با انتقادها   
درك اعتماد به نفس   
تغيير خود و دنياي پيرامون   
خودشناسي   
نقاط قوت و ضعف   
درك شخصيت   
تبادل هاي مكمل   
تبادل هاي متضاد ( متقاطع)   
انتخاب شيوه صحيح رفتار   
ويژگي رفتار تهاجمي   
ويژگي روش انفعالي رفتار   
افزايش اظهار وجود   
حقوق ابراز وجود   
مذاكره موفقيت آميز   
رابطه حسنه    
مرور و تمرين   
نظریه دانشمندان در رابطه با اعتماد به نفس   
فصـل سوم :تجزيه و تحليل ،نتيجه گيري تحقيق
تجزيه و تحليل   
نتيجه گيري   
پيشنهادات   
منابع و مأخذ   
اينترنت   
 
دسته بندی: کتاب » تربیتی

تعداد مشاهده: 2784 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word:doc

تعداد صفحات: 75

حجم فایل:454 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و قابل ویرایش