مونوگرافي روستاي هي هي

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
مونوگرافي روستاي هي هي

مقدمه:
مونوگرافي گه ترجه آن تك نگاري است كه در روش ژرفائي براي مطاله جوامع محدود مورد استفاده قرار ميگيرد. بعنوان ديگر تك نگاري توصيفي است ژرف و همه جانبه از يك ده يا يك خانواده يا طايفه، بعنوان مثال در تك نگاري يك ده اوضاع اجتماعي، اقتصادي، جمعيت و فرهنگي، نهادها، هنجارها و بطوركلي كليه جزئيات زندگي مردم روستا مورد برسي قرار مي‌گيرد.
تك نگاري روستايي را غالباً در مناطقي بكار مي برند كه اطلاعات كافي در زمينه ساختار اجتماعي اقتصادي آن مناطق وجود نداشته باشد و در چنين مواردي انتخاب يك ده نمونه و متوسط الحال كه ويژگيهايش حتي المكان معرف جامعه كلي باشد، مي‌تواند طرحي كلي از ساخت اجتماعي اقتصادي منطقه را نشان دهد.
مونوگرافي به معناي مطالعه "واحد موضوعي" نيز امده است: مونوگرافي كه به معني تحقيق و نگارشي يك واحد است، در واقع "واحد موضوعي"را شامل مي‌شود نه واحد جغرافيايي را. با اين محدود كردن واحد، محقق مي‌تواند در آن زمينه‌اي كه مهارت دارد به تحقيق و مطالعه بپردازد.
حاصل يك كار تحقيقي درباره روستا ي هي‌هي است كه از روش مونوگرافي در جامعه شناسي روستايي استفاده شده است. جامعه شناسي روستايي عملي است كه به برسش شكل بندي هاي اجتماعي و فرهنگي در روستاها مي پردازد. روستا نشيني در مفهوم وسيع آن پديده اي است كه بيشتر به كشورهاي توسعه نيافته يا جهان سوم تعلق دارد. تقريبا 62 در صد از كل جمعيت جهان را روستا نشينان تشكيل مي دهند كه در صد آن در ممالك توسعه يافته 10و در ايران، روستاها از نظر اقتصادي واجتماعي اهميت فراوان دارد و ما بخاطر بهبود بخشيدن روشهاي تولي و بهره برداري از محصولات كشاورزي از يكسو سازي اجتماعي فرهنگي روستاها از سوي ديگر به اهمييت شناخت آنها پي ميبريم. از طرف ديگر روستاها بعد از جامعه عشايري پايه زندگي شهر تشكيل داده و از دير باز تامين كننده نيازهاي اساسي و اوليه از قبيل خوراك و پوشاك بوده و در واقع استقلال كشور وابسته به روستاهاست. همچنين روستا محل تامين نيروي انساني بخشهاي صنعت وخدمات در شهرهاست. هنري مدارس جامعه شناس فرانسوي از ميان روش مونوگرافي را بارورترين روش تحقيق در جامعه شناسي ميداند.

فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه:  
بيان مسئله:  
هدف:  
اهميت و ضرورت:  
(ابزار و وسايل جمع آوري اطلاعات و مشكل تحقيق)  
فصل دوم
مونوگرافي چيست  
تاريخچه مونوگرافي درجهان
تاريخچه مونوگرافي در ايران
پيشينه:  
فصل سوم
الف)شناسايي محيط جغرافيايي  
ب)تاريخچه ده  
فصل چهارم: سيماي ده  
فصل پنجم:جمعيت شناسي ده 
الف)ساخت جمعيت  
ب)حركات جمعيت  
فصل ششم:ساخت و نظام اجتماعي روستا  
 فصل هفتم) مالكيت و تحول آن  
فصل هشتم
 الف)خانواده  
ب)تعليم و تربيت  
ج)مراسم مذهبي  
د)گذران اوقات فراغت  
فصل نهم: ساخت اقتصادي ده
الف)توليد
ب)عوامل توليد
ج)شيوه مبادلات  
فصل دهم:شيوه هاي بهره برداري از زمين  
فصل يازدهم: سازمان و تاسيات روستا
فصل دوازدهم: رفتارهاي اجتماعي و فرهنگ مردم  
فصل سيزدهم: آداب‌و رسوم روستا  
فصل چهاردهم
الف) عقايد و باورهاي عاميانه مردم روستا
ب)زبان
فصل پانزدهم: خوراك وغذاهاي سنتي  
فصل شانزدهم- شهدا
عکس ها  
منابع  
دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 3094 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 159

حجم فایل:25,821 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل