تاریخچه اسناد و آرشیو در جهان و ایران

دسته بندي : قالب وبسایت » گوناگون
مقدمه:
پروفسور هانس روبرت رويمر(1) در نخستين سفر خود به ايران (1953)، براى اولين بار توجه مرا به اهميت اسناد چاپ نشده از مدارك ديوانى براى پيشرفت تحقيقات تاريخى جلب كرد. او كه خود نشركننده مجموعه‏اى از سواد منشئات تاريخى تصنيف عبدالله مرواريد و موسوم به شرفنامه است(2) مى‏گفت نوشتن تاريخ دقيق ايران كه حاوى مطالب اساسى در زمينه‏هاى اجتماعى و در برگيرنده كليه وقايع باشد امكان‏پذير نخواهد بود مگر آنكه به جمع‏آورى اسناد ناشناخته و دور مانده بپردازيم و به نشر علمى و انتقادى آنها مبادرت كنيم.
مدتى دراز نكشيد كه او خطابه قابل توجهى در همين موضوع در كنگره شرق شناسان ايراد كرد و من توفيق يافتم ترجمه گونه‏اى از آن مقاله را به روايت دكتر هربرت هورست(3) و به تحرير فارسى خود منتشر كنم.(4) ضمناً در حواشى آن مقاله اطلاعاتى را كه در آن سالها از وضع بعضى از مجموعه‏هاى اسناد در ايران به دست آورده بودم درج كردم. آن مقاله به طور نسبى در ميان بعضى از فضلاى ايران مورد توجه قرار گرفت. از آن وقت به بعد، تجسس دامنه دارو بيشترى را در زمينه گردآورى اسناد آغاز كردم. هرچه پيشتر مى‏آمدم بيشتر بر اهميت و وسعت دامنه اسناد چاپ نشده ايران وقوف مى‏يافتم و به اين اعتقاد رسيدم كه او رسيده بود. گواه روشن همين چند جلد كتابى است كه در تاريخ ايران نوشته شده است و اكثراً نقل و جمعى است از چند كتاب شناخته.
پس نشر ترجمه مقاله پروفسور رويمر به زبان فارسى آغاز مباركى بود در جمع‏آورى و نشر علمى اسناد ايرانى. اينك كه مجموعه‏اى از طرف ارادتمندانش به نام او چاپ مى‏شود بى‏مناسبت نيست وضع موجود اسناد در ايران براى محققان تاريخ گفته شود.(5)
در قرون پيش مجموعه‏هاى مستقلى كه از اسناد تاريخى و شرعى و عرفى تهيه و كتابت مى‏شد (حتى آن اسنادى كه در مجموعه‏هاى مختلف و جنگهاى خطى(6) استنساخ مى‏گرديد) معمولاً و بيشتر به واسطه فوائد ادبى آنها به مانند رسائل رشيدالدين وطواط و قائم مقام و نظاير آنها و به منظور ارائه نمونه‏هاى خوب از فن نويسندگى و اصول ترسل بود و بدين جهات بود كه مورد علاقه اهل نظر و ادب و مخصوصاً مترسلان و منشيان و اديبان قرار مى‏گرفت. آن مجموعه‏ها در آن روزگاران، نمونه‏هائى شايسته و برازنده براى تعليم آداب فن ترسل و دبيرى بود، در حالى كه امروزه آن مجموعه‏ها از نظر احتواء بر اسناد تاريخى و ديوانى مورداستفاده خواهد بود. از ميان مجموعه‏هاى مستقل قديم «عتبة الكتبة» تأليف مؤيدالدوله على جوينى ( تهران، 1329)، «التوسل الى الترسل» تأليف بهاءالدين محمد بغدادى (تهران 1315)، «رياض الانشاء» تأليف عمادالدين محمودگاوان (حيدر آباد دكن، 1948)، «مكاتبات رشيدى يا سوانح الافكار» جمع مولانامحمد ابرقوهى (لاهور،1947) را مى‏توان بر شمرد كه هر يك واجد اطلاعات و دقايق خاص مربوط به يك دوره تاريخى يا ايام وسيع‏ترى است و طبعاً مورخ را از تحقيق در آنها گزير و گريزى نيست.(

فهرست مطالب:
مقدمه
اسناد دوره قاجار
تأسيس سازمان اسناد
مراكز كنونى نگاه دارى اسناد
1ـ «اطاق اسناد»
2ـ وزارت امور خارجه:
3ـ سازمان اسناد ملى ايران.
4ـ كتابخانه مركزى و مركز اسناد دانشگاه  تهران، 
5ـ سازمان اوقاف
6ـ كتابخانه‏هاى دوگانه مجلس
7ـ وزارت دارائى.
8ـ در كتابخانه‏هاى ملك (تهران)،
انواع اسناد
تأسيس مراكز تحقيقات و مجلات تاريخى
يادداشت‌ها:
دسته بندی: قالب وبسایت » گوناگون

تعداد مشاهده: 4715 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 23

حجم فایل:210 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب Word و قابل ویرایش